Založ si blog

Ako som sa nestal DJom

Nedávno som sa trochu vŕtal v odložených veciach na povale rodičovského domu a vyhrabal som tam poklad, pri ktorých ma ovanuli spomienky na detstvo, resp. pubertu – mixážny pult. Moju manželku historky z mladosti vždy pobavia, najmä tie o snahe svojpomocne si splniť sny aj napriek nedostatku financií. Pochádzam z pomerne rozvetvenej rodiny, preto po zabezpečení základných potrieb rodičom zvyčajne už nezostali financie na nadštandardné výdavky typu nový bicykel či dovolenka pri mori. Ani to mi ale nezabránilo snažiť sa vyrovnať majetnejším spolužiakom, vďaka čomu som v tom čase dotiahol umenie improvizácie takmer do dokonalosti. V čase East 17 a nosenia snowboardových čiapok som napríklad rozstrihal starý pulóver, správne pozošíval na babkinom šijacom stroji, prišil nášivku z galantérie za 2 Kčs a coolová čiapka bola na svete. Okoliu som potom tvrdil, že mi ho doniesla (neexistujúca) teta priamo z USA. Hoci na nášivke pózoval jeleň pred nejakým alpským štítom, moje klamstvo prehliadol iba spolužiak Miro (našťastie sa dal kúpiť za plagát z Brava, takže moje tajomstvo zostalo zachované).

Z rovnakého obdobia ako čiapka pochádza aj v úvode spomenutý mixážny pult. V čase začínajúcej puberty som si predstavoval, ako sa raz stanem slávnym DJom v štýle DJ Boba, budem hrávať v najslávnejších kluboch v ďalekej Bratislave a tancuchtivé fanynky sa mi budú vrhať do náruče  (a do postele, puberta je puberta). A ani nedostatok financií na profesionálny mixpult mi tento ambiciózny plán nemohol prekaziť.

Prvým krokom bolo zohnať vhodnú skriňu mixpultu a dosku na plošné spoje. Po dlhom prehrabávaní v otcových vyhodených veciach v pivnici som nakoniec objavil pokazený malý syntetizátor. Tu si dovolím malú odbočku. Môj otec mal a má vo vzťahu k veciam 2 základné prístupy. Prvý sa dá charakterizovať slovami“ No nekúp to, keď je to také lacné!“. Vďaka tomu sa u otca vždy nájdu nejaké zbytočné veci, ktorých jedinou devízou je ich nízka cena. Aj z tohto dôvodu si z detstva pamätám poľské topánky z Cieszyna (ktorá vydržali presne do prvého dažďa) či staré armádne odznaky z trhu na vajnorskom letisku. Druhé otcove heslo je: „To sa ešte môže hodiť!“. Vďaka otcovým zbytočnostiam a maminým zaváraninám by sme v rodičovskej pivnici boli schopní prežiť i prípadnú inváziu a ešte aj vyrábať zbrane pre hnutie odporu.

Nájdenie pokazeného syntetizátora z týchto dôvodov vôbec neprekvapilo, horšie to bolo s nájdením dosky na plošné spoje. Tých bolo v rámci všelijakých pokazených zariadení neúrekom, na mixpult som však potreboval nepoužitú dosku. Nakoniec nezostalo nič iné než siahnuť na skromné úspory a dosku kúpiť v obchode s elektronickými súčiastkami. Nasledovalo dlhé obdobie študovania vhodných elektronických schém v knihách z knižnice, až som nakoniec narazil na tú správnu a mohol sa vrhnúť do realizácie projektu, smerujúceho k zrodeniu Veľkého DJa.

Nasledovalo dôkladné vykuchanie synetizátora, prekrytie (už bývalej) klávesnice kusom krytu z iného prístroja a postupné vyberanie vhodných rezistorov, kondenzátorov a tranzistorov z iných pokazených zariadení. Keď bolo všetko hotové, uvedomil som si, že mám menší problém. Ako vyleptať schému plošného spoja do dosky? Kyselina sírová  u nás nebola, v obchode bola drahá a aj tak som nevedel, ako na to. Nakoniec som to vyriešil prácnym vyškrabaním nožom, ktoré trvalo niekoľko týždňov. Po naletovaní elektronických súčiastok, transformátora a rôznych konektorov (keby existovalo USB, namontujem v eufórii aj to) síce budúci mixpult vyzeral ako z dielne Pata a Mata, ale veď každý slávny DJ nejako začínal, no nie?

Keď som sa rozhodol ukončiť stavbu mixpultu namontovaním množstva štýlových posuvných hejblátok, uvedomil som si, že mám skutočne veľký problém. Posuvné hejblátka jednoducho na žiadnej vyradenej veci v pivnici neboli a tie v obchode boli pre svoju cenu absolútne nedostupné. Situáciu som sa ešte pokúsil zachrániť namontovaním otočných regulátorov hlasitosti z rôznych starých rádií (každý samozrejme vyzeral inak), nakoniec som ale stavbu mixpultu s potupou vzdal. DJ, ktorý namiesto ovalenia publika decibelmi jediným plynulým pohybom musí potupne točiť kolieskami, v mojom ponímaní jednoducho nebol DJom.

Občas mi je trochu za týmito časmi aj ľúto, keďže už takéto problémy nie som nútený riešiť a časom som spohodlnel. Chvíľu som sa  pohrával s myšlienkou, že z čírej nostalgie skúsim ten mixpult dokončiť ( na tie posuvné regulátory by sa hádam už dáke peniaze našli 🙂 ), nakoniec som ju ale zavrhol. Myslím, že by som len ťažko znášal zistenie, že by nakoniec vôbec nefungoval (čo je takmer isté) a celé to snaženie bolo úplne zbytočné.

Detský smiech na dedinských kolotočoch

17.08.2011

Na našom zajovi (a malých deťoch všeobecne) ma niekedy zaráža, ako ho namiesto drahej hračky a super hi-tech detského kútika dokáže zaujať na pohľad úplne všedná vec. Pri pohľade na jeho zaujatie sa často musí zdať, že sledovanie pohybu mravčekov alebo dažďovej kvapky po okennom skle musí byť najfascinujúcejšou vecou na svete. A keďže ide o vlastnosť blízku [...]

Keď sa deti nesmú spolu hrať

26.07.2011

 Sobotné popoludnie u mojich rodičov na dedine. V snahe využiť chvíľku relatívne pekného počasia sme vytiahli zaja aj so starými rodičmi pred dom, kde sme v záhradnom jazierku púšťali malú loďku. Zároveň bola s nami aj moja sestra so synom, ktorý sa len nedávno naučil chodiť. Práve keď sa synovec s oduševneným výrazom snažil hodiť do vody za loďkou, [...]

Vďakabohu za starých rodičov

18.07.2011

Opäť raz nastal ten čas, kedy sme nášho zaja aj so všetkými cakmi-pakmi odovzdali starým rodičom, kde striedavo (u jedných aj druhých) strávi niekoľko týždňov. Táto tradícia sa opakuje už niekoľko rokov a zajo si na ňu tak zvykol, že po skončení tohto obdobia máme vždy problém presvedčiť ho, aby sa s nami vrátil späť do panelákového bytu (a do škôlky). [...]

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

R1 BB - Slovenská Ľupča, kameň, poklepanie

Odštartovali výstavbu dôležitej cesty na R1. Šoféri sa však na tri roky musia obrniť trpezlivosťou

23.04.2024 18:52

Preťažený úsek, na ktorom pomerne často dochádzalo aj k nehodám, sa konečne skvalitní. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová do dva a pol roka.

Eurovoľby / Štrasburg / Európsky parlamentu /

Prieskum: Vo voľbách do europarlamentu by uspeli najviac PS, Smer a Hlas

23.04.2024 18:46

Do Európskeho parlamentu by sa nedostali SNS, Slovensko, Za ľudí ani Demokrati.

Clovek Milion

Z každého rožku trošku.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 10
Celková čítanosť: 17363x
Priemerná čítanosť článkov: 1736x

Autor blogu

Kategórie